قیر وکیوم باتوم چیست ؟

قیر وکیوم باتوم یا کف قیر وکیوم جزو فراورده های نفتی است که در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارد .فرآورده های نفتی که بسیار متنوع هستند. امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای فراوانی دارند. 

اصولاً ده ها ماده مختلف از تقطیر نفت خام به دست می آید که قیر کف وکیوم یکی از آنهاست. این ماده به دلیل اینکه ماده اصلی و اولیه تولید قیر است به خوراک قیر نیز معروف است. قیر زیر وکیوم مانند سایر فرآورده های نفتی می تواند ویژگی ها، مشخصات و کاربردهای زیادی داشته باشد. که در مقاله زیر به طور کامل بررسی می شود.

کف وکیوم قیر چیست؟

قیر وکیوم باتوم یا وکیوم باتوم (VB) یا خوراک قیر در واقع بقایایی است که پس از تقطیر نفت خام در برج های تقطیر به دست می آید. این ماده از هیدروکربن های با عدد کربن بیش از 35 تشکیل شده است. علاوه بر تامین مواد اولیه قیر، برای تامین مواد اولیه برخی از روغن های صنعتی، نفت کوره و نفت کوره نیز موثر است. در گذشته این ماده به عنوان ضایعات نفتی دور ریخته می شد و در صنایع کاربرد نداشت، اما با پیشرفت علوم و فناوری های مختلف امروزه به انحاء مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 70 درصد مواد خام نفت کوره از VB تشکیل شده است.

مشخصات ماده اصلی تولید قیر

وکیوم باتوم مانند گیلسونایت و سایر فرآورده های نفتی می تواند ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی داشته باشد. این ماده شباهت زیادی به قیر دارد و رنگ و بو و ظاهری مشابه دارد. قیر وکیوم باتوم بسیار قابل اشتعال است و می تواند خطرناک باشد. همانطور که گفته شد این ماده متشکل از هیدروکربن هایی است که بیش از 35 اتم دارند و در دمای 25 درجه سانتیگراد 1020 کیلوگرم بر متر مکعب چگالی خواهد داشت. نفوذپذیری این قیر 23 میلی متر برآورد شده است. همچنین ویسکوزیته VB در دمای 100 درجه سانتیگراد از 450 تا 900 می باشد، البته ویسکوزیته این ماده می تواند تحت تأثیر فرآیند اکسیداسیون قرار گیرد.

قیر کف وکیوم مانند قیر طبیعی، قیر معدنی و انواع قیرهای صنعتی علاوه بر ویژگی های شیمیایی و فیزیکی می تواند دارای ویژگی های منحصر به فردی باشد. همانطور که گفته شد این ماده ظاهری بسیار شبیه به قیر دارد و در رنگ های مشکی و قهوه ای موجود است. سطح پایداری شیمیایی این ماده بالا است، اگرچه بسیار قابل اشتعال است.

یکی از مهم ترین ویژگی های خوراک قیر مقاومت بسیار کم آن در برابر بارها و فشارهای دینامیکی و مکانیکی است و لازم است تغییرات و اصلاحاتی روی آن اعمال شود. دمای وکیوم باتوم داخل برج های تقطیر 240-320 درجه سانتیگراد است.

وقتی هوا در این دما از کف خلاء عبور می کند، فرآیند اکسیداسیون شروع می شود که می تواند بر تراکم و سیالیت قیر تأثیر بگذارد. خواص این ماده با دمیدن هوا بهبود می‌یابد و مولکول‌های ذوب به مولکول‌های سنگین‌تر آسفالتین تبدیل می‌شوند و این فرآیند باعث می‌شود قیر با درجه نفوذ کم و صافی بیشتر تولید شود.

کف وکیوم قیر

کاربرد قیر وکیوم باتوم

هنگامی که نفت خام وارد برج های تقطیر در پالایشگاه ها می شود، تحت شرایط دما و فشار مختلف به اجزای آن تقسیم می شود. اساساً جدا شدن هر یک از مواد به دلیل اختلاف نقطه جوش در قسمت های مختلف برج تقطیر است. پایین ترین لایه ای که در اثر تقطیر نفت خام در شرایط خلاء در برج های قیر باقی می ماند، کف خلاء نامیده می شود. این ماده در گذشته به لجن و ضایعات نفتی معروف بود، اما امروزه فرآیندهای خاصی بر روی آن انجام می شود و به ماده ای مفید تبدیل می شود. مهمترین کاربردهای قیر وکیوم به شرح زیر است:

تولید قیر معمولی
نفت کوره
سوخت نیروگاهی
نفت کوره و روغن های صنعتی و…
نحوه تولید قیر از کف وکیوم

همانطور که گفته شد VB دارای مولکول هایی به نام مالتان است. هنگامی که هوا در دمای معینی از خلاء باتوم عبور می کند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و در نتیجه این واکنش، مولکول های ذوب به مولکول های آسفالتین تبدیل می شوند. مولکول های آسفالتین وزن بیشتری نسبت به مالت دارند و به همین دلیل ته خلاء به قیر تبدیل می شود و قیر تولید می شود.

جمع  بندی

قیر وکیوم کف به عنوان یکی از فرآورده های نفتی شناخته می شود. که به دلیل تقطیر این ماده به صورت لجن نفتی جدا می شود. این ماده متشکل از هیدروکربن های با عدد کربن بیش از 35 است و قابل استفاده در تولید قیر، تولید نفت کوره، تولید روغن صنعتی و … می باشد. درصد مواد خام نفت کوره.

شرکت فلات قیر یک تولید کننده و صادر کننده قابل اعتماد قیر 60/70 و قیر 80/100 با کیفیت بالا است. ما طیف وسیعی از گزینه های بسته بندی، از جمله درام، کیسه و مقادیر عمده را برای رفع نیازهای خاص مشتریان خود ارائه می دهیم.

خط تولید ما شامل سه درجه کیفی متمایز است: حق بیمه، دوم و سوم. هر گرید با توجه دقیق به جزئیات و با استفاده از امکانات و فرآیندهای پیشرفته تولید می شود. قیر 60/70 ما مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده است که عملکرد و دوام مطلوب را در کاربردهای مختلف تضمین می کند.

ما به توانایی خود در پاسخگویی به طیف گسترده ای از نیازهای حجمی، از مقادیر کمتر برای پروژه های فردی گرفته تا سفارشات انبوه بزرگتر افتخار می کنیم. طیف متنوعی از گزینه های ما برای پاسخگویی به نیازهای منحصر به فرد مشتریان عزیزمان در داخل و خارج از کشور طراحی شده است.

در شرکت فلات قیر، ما به ارائه محصولات قیر با کیفیت بالا که نیازهای مشتریان خود را در صنایع و کاربردهای مختلف برآورده می کند، اختصاص داده ایم. امروز با ما تماس بگیرید تا در نحوه خرید قیر بیشتر بدانید و چگونه می توانیم به رفع نیازهای خاص شما کمک کنیم.

جدیدترین مقالات فلات قیر