جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خرید قیر از بورس دقیقا مثل همه چیز !

خرید قیر از بورس سوال خیلی از افرادی است که در این صنف مشغول هستند یا بلاخره به قیر نیاز دارند . بورس کالا، بازار منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را عرضه می‌کنند و کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌شود. مراحل خرید در بورس کالا به شرح زیر است.

  • مراجعه به یک کارگزار بورس جهت اخذ کد معاملاتی بورس کالا
  • تکمیل فرم ثبت سفارش نزد کارگزار و پیشنهاد قیمت
  • واریز حداقل سپرده مورد نیاز معامله به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  • انتقال سفارش مشتری به تالار معاملات توسط کارگزار
  • شرکت در حراج توسط کارگزار و انجام معامله در تالار
  • واریز باقیمانده وجه معامله پس از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  • تسویه اسنادی معاملات در اتاق پایاپای و صدور اسناد معاملاتی
  • تسویه مالی معاملات در اتاق پایاپای
  • نقل و انتقال وجوه پس از کسر هزینه‌ها به حساب معامله‌گران از طریق حساب بانکی
  • برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند. به‌طور مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی‌ها و برخی کالاهای دیگر نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تایید و ارسال سهمیه به بورس توسط بهین‌یاب دارند. برخی کالاها نیز نیاز به پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد اجباری یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان‌ها دارند.
  • در مورد برخی کالاها محدودیت حداقل حجم مقدار کالا نیز وجود دارد.
  • در مورد برخی شرکت‌ها نیاز به استعلام یا تاییدیه از برخی مراجع وجود دارد.

جهت خرید قیر از بورس کالا چه مدارکی باید تکمیل شوند؟

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار.
  • مدارک هویتی شرکت شامل اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل شود).
  • مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی
  • نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد
  • بورس مجاز است جهت احراز هویت مشتریان به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت کند. بدیهی است صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک است و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.
  • مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجددا اقدام کند. در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال می‌شود.
  • مشتری موظف است هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام کند. توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری است.
  • در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را بطور رسمی به وکیل منتقل کرده باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی) نیز بایستی مدارک بطور کامل ارائه شود.

چه کسانی می‌توانند خرید قیر از بورس یا محصولات صنعتی را خرید کنند؟

خرید محصولات صنعتی (به‌جز تیرآهن و میلگرد) از طریق بورس کالا فقط برای تولیدکنندگانی که پروانه بهره‌برداری مربوط را دارند امکان‌پذیر است. برای خرید در بخش صنعتی نیز مانند بخش پتروشیمی از طریق بورس، ابتدا باید هویت تولیدکننده و نیاز آن واحد تولیدی به محصولات بخش صنعتی مشخص شود. خریداران با مراجعه به صنعت و معدن استان خود می‌توانند از طریق کارشناسان مربوطه سهمیه بهین یاب خود را مشخص کنند. بورس کالا فقط به متقاضیانی که از طریق وبگاه بهین یاب تائید شده‌اند اجازه خرید می‌دهد. برای خرید تیرآهن و میلگرد نیاز به مجوز یا پروانه بهره‌برداری خاصی نیست.

تالار فرآورده های نفتی برای خرید قیر از بورس

در تالار فرآورده های نفتی محصولاتی مانند وکیوم باتوم، قیر روغن ولوب کات و …عرضه می‌شود. هدف از این تالار، عرضه فرآورده های نفتی در یک بازار شفاف بوده تا بتوان با مکانیزم تعیین قیمت بورس کالا، قدمی در جهت رشد این بازار برداشت. یکی از دلایل اصلی عرضه فرآورده های نفتی در بورس کالا این است که این بازار به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین بازارهای کالایی، نیاز به شفافیت لازم در معاملات دارد و با عرضه این محصولات در بورس کالا از شکل‌گیری احتمالی رانت در معاملات، جلوگیری خواهد شد. این تالار در ساعت ۱۲ شروع می‌شود و برنامه هفتگی خاصی ندارد و در تمام روزها می‌تواند عرضه شود.

چه کالاهایی در تالار فرآورده های نفتی عرضه می‌شوند؟

تالار فرآورده های نفتی سهم چشمگیری در معاملات بازار فیزیکی بورس کالا را دارا است و بیشترین سهم معاملات در این تالار مربوط به معاملات وکیوم باتوم است.

چه شرکت هایی می‌توانند فرآورده های نفتی را در تالار فرآورده های نفتی خریداری کنند؟

خرید فرآورده های نفتی از طریق بورس کالا فقط برای افرادی امکان‌پذیر است که پروانه بهره‌برداری مربوط را دارند. برای خرید قیر از طریق بورس کالا، پیمانکاران کارهای عمرانی و دستگاه های عمومی مانند شهرداری ها نیز مجاز به خرید این محصول از طریق بورس کالا هستند.

تالار صادراتی

صادرات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری است که همواره ذهن دولتمردان، اقتصاددانان و صاحبان کسب‌ و کار را به خود مشغول کرده است. شرکت‌های بزرگ در هر کشوری ابتدا سعی در گرفتن سهم از بازارهای داخلی را دارند و محصولات و خدمات خود را در حیطه‌ی مرزهای جغرافیایی توسعه‌‌‌‌ می‌دهند. این دسته از شرکت‌ها پس از رسیدن به حد مطلوبی از پوشش هدفمند بازارهای داخلی و شناسایی بازارهای خارجی به فکر صادرات محصولات خود به سایر کشورها‌‌‌‌ می‌افتند. بورس کالا تالاری را جهت عرضه محصولات صادراتی راه‌اندازی کرده است. بورس کالا در این تالار سعی در ایجاد بازاری شفاف برای تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت محصولات قابل‌عرضه در این تالار را دارد. این تالار در صورت عرضه در ساعت ۱۱:۳۰ شروع می‌شود و برعکس تالار پتروشیمی و صنعتی برنامه هفتگی خاصی ندارد.

چه کالاهایی در تالار صادراتی عرضه می‌شوند؟

تعداد محصولات عرضه‌شده در این تالار محدود به سود کاستیک ، خرید قیر (در گریدهای مختلف)، عایق رطوبتی وگوگرد است. قیمت قیر هم دغدغه ی بسیاری از فعالین این صنف میباشد . با فلات قیر همراه باشید .

جدیدترین مقالات فلات قیر

enemad-logo