جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع قیر

انواع قیر با خواص، مشخصات و کاربردهای متفاوت بر اساس نیاز صنعت مصرف کننده موجود است. مشخصات قیر همچنین تغییرات ایمنی، حلالیت، خواص فیزیکی و دوام را نشان می دهد. برای درک عملکرد قیر در زمان خدمت، طراحی خواص فیزیکی مواد بسیار ضروری است. روش های تست استاندارد برای درجه بندی قیر انجام می شود که در هنگام خرید قیر باید به آنها توجه خاصی داشته باشید .

قیر کاربردهای زیادی دارد اما استفاده از آن برای ساخت و ساز و نگهداری جاده ها چه به طور مستقیم و چه از طریق آسفالت نزدیک به 90 درصد از کل تقاضا را تشکیل می دهد. انواع قیر کلیدی برای کاربردهای جاده‌ای از جمله سطوح روسازی، قیر کاتبک و امولسیون‌های قیر. گریدهای سخت، اکسید شده و دمیده و آسفالت ماستیک برای رنگ‌ها، درزگیرها، چسب‌ها، لعاب‌ها، عایق‌های رطوبتی، محصولات الکتریکی، مواد کفپوش، کاشی‌های فرش پشتی، پوشش‌های لوله‌های زمینی و دریایی و بسیاری از کاربردهای غیر جاده‌ای دیگر استفاده می‌شوند.

انواع قیر اصلاح شده

قیر اصلاح شده با پلیمر (PMB) یک نوآوری اخیر است که کاربردهای رو به رشدی در کاربردهای روسازی و غیر جاده ای پیدا کرده است. اگرچه کاربردهای غیر جاده ای متعددی برای قیر وجود دارد، اما حجم کمی از آن مصرف می شود و آسفالت جاده کاربرد اصلی آن است. در نتیجه، کاهش زیرساخت ها به طور قابل توجهی بر تقاضای جهانی قیر تأثیر گذاشته است.

انواع قیر طبیعی یا آسفالت بومی قیرهایی هستند که به دلیل شرایط اقلیمی در طول زمان به طور طبیعی تولید شده و بدون نیاز به فرآوری در روش های تقطیر مورد استفاده قرار می گیرند. آنها از نظر ترکیب و خواص بسیار متنوع هستند.

قطران زغال سنگ

مواد سیاه سختی هستند که در نتیجه تقطیر قطران زغال سنگ به وجود می آیند. سطح شکسته جدید آنها براق است و هنگامی که آنها گرم می شوند، همراه با کاهش سریع ویسکوزیته، ذوب می شوند و نقطه ذوب آنها به فرآیند تولید بستگی دارد.

آسفالت های نفتی

قیرهایی هستند که از نفت به دست می آیند. این قیرهای جامد و نیمه جامد هستند که مستقیماً از طریق تقطیر از نفت یا عملیات اضافی مانند دمیدن هوا تولید می شوند. در مقایسه با انواع دیگر، آنها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای بیشتری دارند.

انواع قیر از نظر کاربرد، قیر را می توان به دو گروه قیر راهسازی یا قیر نازک و قیر ساختمانی و (عایق سقف) یا قیر سخت تقسیم کرد. حدود 90 درصد قیر تولیدی در فعالیت های راهسازی و 10 درصد آن برای عایق کاری استفاده می شود. در ایران قسمت عمده قیر در فعالیت های راهسازی و توسط شهرداری ها برای پوشش خیابان ها استفاده می شود.

قیر راهسازی معمولاً بر اساس میزان نفوذ آن طبقه بندی می شود. ضریب نفوذ ماده قیر نشان دهنده استحکام و سختی آن است که به صورت تعداد واحد نفوذ (یک دهم میلی متر) یک سوزن استاندارد عمودی در یک نمونه قیر در زمان و وزن معین روی سوزن و دما تعریف می شود. ضریب نفوذ قیر معمولاً 25 درجه سانتیگراد با وزن 100 گرم و در 5 ثانیه اندازه گیری می شود. قیر راهسازی ساخت ایران 60 تا 70 و 85 تا 100 می باشد.

انواع درجه نفوظ قیر

اعداد نشان دهنده محدوده نرخ نفوذ قیر هستند. قیر ماده ای هیدروکربنی است که سیاه تا قهوه ای تیره است و کاملاً در کربن-گوگرد قابل حل است. در دمای معمولی محیط جامد است اما در دمای افزایش یافته ابتدا به صورت خمیر و سپس مایع می شود. آی تیدارای دو خاصیت مهم غیر قابل نفوذ در برابر آب و چسبندگی است که آن را به یک ماده مهم برای کاربرد تبدیل می کند. انواع قیر معمولاً از تقطیر نفت به دست می آید.

به این قیر، آسفالت نفتی یا قیر تقطیر می گویند. قیر نفتی محصول دو مرحله تقطیر نفتی در برج تقطیر است. در مرحله اول تقطیر، مواد سبک مانند بنزین و پروپان از روغن خام جدا می شود. این فرآیند در فشار نزدیک به فشار اتمسفر انجام می شود. در مرحله دوم ترکیبات سنگین مانند روغن دیزل و نفت سفید استخراج می شود. این فرآیند در فشاری نزدیک به فشار خلاء انجام می شود. در نهایت، مخلوطی از قطعات جامد به نام آسفالتین باقی می ماند که در یک سیال گریس مانند به نام مالتون شناور می شوند.

انواع قیر با تغییر تدریجی نفت و تبخیر مواد تبخیر شونده آن در طی سالیان متمادی از طبیعت به دست می‌آیند که به این قیرها قیر طبیعی می‌گویند و ماندگاری بیشتری نسبت به آسفالت‌های نفتی دارد. این قیر ممکن است در طبیعت به صورت خالص (قیر دریاچه) یا استخراج شده از معادن (قیر معدنی) در طبیعت یافت شود.

قیر دمیده

آسفالت دمیده شده از هوای گرم دمیده شده به قیر خالص در آخرین مرحله تصفیه می آید. در این فرآیند هوای داغ با دمای 200 تا 300 درجه سانتیگراد به داخل ظرف قیر با لوله های متخلخل دمیده می شود. در این فرآیند اتم‌های هیدروژن موجود در هیدروکربن قیر با اکسیژن هوا ترکیب می‌شوند و با تشکیل آب، پلیمریزاسیون اتفاق می‌افتد. در مقایسه با قیر خالص، قیر دمیده دارای ضریب نفوذ پایین و نقطه نرمی بالایی است. این نوع قیر در ساخت ورق سقف، باتری خودرو و پوشش استفاده می شود.

قیر مخلوط یا محلول

قیر مخلوط اصطلاحی است که برای اشاره به مخلوطی از قیر و مایع مناسب (مثلا نفت سفید یا بنزین) استفاده می شود. این قیر در دمای محیط معمولی مایع است یا با حرارت کمی به مایع تبدیل می شود. قیر مخلوط در انواع آسفالت ماکادام و روکش استفاده می شود.

سرعت لخته شدن یا سخت شدن آن به نوع مایع بستگی دارد. به عنوان مثال، به دلیل سرعت بالای تبخیر بنزین، قیر حل شده در بنزین سریعتر سفت می شود. به این قیر قیر لخته شدن سریع (RC) می گویند. قیرهای حل شده در نفت سفید را قیر لخته شدن ملایم (MC) و قیرهای حل شده در نفت گاز یا نفت کوره را آهسته لخته شدن (SC) می نامند. قیر مایع بر اساس میزان ویسکوزیته آنها طبقه بندی می شود.

انواع قیر امولسیونی

قیر امولسیونی از اختلاط قیر، آب و مواد امولسیونی تولید می شود. ماده امولسیون ساز معمولاً نمک قلیایی اسید آلی یا نمک آمونیوم است که ذرات قیر را شارژ می کند. بنابراین ذرات قیر به دلیل بارهای القایی یکدیگر را دفع می کنند و به صورت گلوله هایی با قطر یک صدم تا یک هزارم میلی متر شناور می شوند. استفاده از چنین قیرهایی باعث کاهش آلودگی محیط زیست می شود و با عدم استفاده از روغن یا حلال های قابل اشتعال خطر آتش گرفتن در حین حمل و نقل کاهش می یابد.

این مقاله همواره در حال بروزرسانی میباشد شما میتوانید برای مشتقات نفتی مثل خرید ایزوگام روی فلات قیر حساب کنید .البته در همینجا تضمین بهترین قیمت ایزوگام را هم به شما عزیزان میدهیم . تولید تخصصی قیر اصلی ترین مسئولیت فلات قیر میباشد همواره تلاش میکنیم پایینترین قیمت را نسبت به کیفیت به مشتریان عزیزمان ارائه دهیم . برای استعلام قیمت قیر با کارشناسان ما ارتباط بگیرید .

جدیدترین مقالات فلات قیر